Sjøfartsdirektoratet

Mediafarm vant konkurransen om utvikling av et spill som skal øke båtføreres bevissthet rundt sjøvett.

Oppgaven var å utvikle en løsning som ville øke kunnskapen om sjøvett hos det allmenne publikum, herunder sikker bruk av fritidsbåt som appellerer til både unge og voksne. Løsningen skulle fungere på mobil og nettbrett, og kunne brukes av Sjøfartsdirektoratet på messer og konferanser, for å engasjere deltakerne.

Oppgaver.


  • Konseptualisering
  • Grafisk design
  • Manusutvikling
  • Multimedieutvikling
  • Apputvikling
  • Teknisk løsning
  • Prosjektledelse
Spillbasert konsept for å engasjere målgruppen.

For å fenge og engasjere publikum utviklet vi et spillbasert konsept. Resultatet er et spill med underholdningsverdi, samtidig som det øker spillerens kunnskap om sjøvett og sikker bruk av fritidsbåt som om en del av spillet. Spillet inneholder 5 minispill – oppdrag ved ulike destinasjoner, og hvor brukeren navigerer båten mellom disse og lærer om sjøveisreglene.

Sentralt i spillet står en måke som spillbar karakter, og som representerer brukeren. Spillet er poengbasert, slik at brukeren samler poeng ved å ta riktige avgjørelser eller avgir riktige svar på spørsmål. Nedenfor finnes en lenke til et kort videoklipp fra spillet.

Sjøvett med Morten Måke.


Morten Måke vil gjerne imponere sin store kjærlighet, men trenger å lære mer om sjøvett.

I Sjøvettspillet får du styre båten mellom staker og skjær og møtende trafikk, finne nyttige gjenstander og løse utfordrende oppgaver. Det kreves både kunnskap og godt sjøvett. Klarer du å komme deg helt ut til fyret?

Sjøvettspillet passer for alle som vil lære mer om sjøvett og bruk av fritidsbåt. Spillet passer både til bruk i klasserom, i grupper eller som morsom og lærerik underholdning hjemme i stua. Kanskje du vil konkurrere med vennene dine for å se om hvem som kan mest om sjøvett? Her er det om å gjøre å få mest poeng.